Att en kändis lånar ut sitt varumärke för marknadsföring är inte ovanligt, det förekommer i de flesta branscher och är ett koncept som så mycket annat funnits sedan romartiden. Då var det filosofer, generaler och politiker som gjorde ”sitt eget” vin, men nu är det kockar, sångare och sportlegender som gör sina egna produkter. Det kan vara allt ifrån skor, underkläder, klockor, såser och parfymer. När man tänker efter så kanske det känns som om grejorna blir smittade av stjärnglansen! Du kanske blir lite extra skuttigt glad i Adidasskorna designade av Pharell Williams och känner du dig extra vacker i en klänning som Beyonce har satt sitt namn på?
Men hur är det då med kändisvinerna? På Systembolagets hyllor hittar man viner med avsändare som rappare, modeller och popsångare, eller skådespelare och matkonstnärer. Självklart hävdar de alla att de har sin alldeles egna tvist på drycken, här nedanför hittar ni några av de flaskor som jag provat.
Jill Johnssons har satt sitt namn på Proseccon Nashville Stories. Jag bjöd min familj på detta vin för ett tag sedan vid havet i solen på en mycket Covidsäker picknick för att fira min pappa.
I dagarna släpper superkonditorn Roy Fares en egen Cava. Den är producerad av samma gäng som gör den riktigt bra Cava Aurèlia Brut Nature Gran Reserva. En rolig test som jag ännu inte hunnit men är att prova båda samtidigt.
Som av en händelse släpptes Måns Zelmerlöws alldeles egna Cava så de som gillar bubblor och schlager kunde partaja lite extra värdigt och glittrigt.